För första gången har Acast gått om Sveriges Radio när det gäller räckvidd under en enskild vecka. Acasts poddar hade vecka 44 en total räckvidd på 2,637 miljoner lyssningar medan SR hade 2,624 miljoner.
”Att nå denna nivå i lyssnarsiffror är ett starkt bevis på att vår plattform och strategi har skapat en hållbar och växande creator economy. Vi har byggt en öppen och inkluderande modell som hjälper självständiga kreatörer att nå en bred publik och leva på sitt innehåll. Vårt engagemang för kreatörer, tillsammans med våra samarbeten med mediehus och produktionsbolag, bidrar inte bara till Acasts utveckling, utan stärker hela poddbranschen i Sverige” säger Josephine Forssjö Hellstrand, som är ”Nordic director creator network services” på Acast.
”Vi är stolta över att vara den första kommersiella aktören som når lika stora lyssnarsiffror som Sveriges Radio. Vår vision har länge varit att erbjuda kreatörer en plats där de kan nå en bred publik och ha rätt förutsättningar för att skapa en hållbar karriär. Att vi nu når denna milstolpe visar styrkan i vår långsiktiga strategi och hur vi tillsammans med våra kreatörer formar framtidens poddlandskap” fortsätter Josephine Forssjö Hellstrand.