Det svenska poddbolaget Acast fördubblade sin omsättning förra året till mer än 20 miljoner dollar. Samtidigt växte personalstyrkan från 62 till 110 anställda.
Acast grundades 2014 av Karl Rosander, Måns Ulvestam och Johan Billgren och har fortfarande sitt huvudkontor i Stockholm. Bolaget fick förra året i uppdrag att sälja reklam i BBC-s poddar utanför Storbritannien. Under året tog Acast in 33 miljoner i ny finansiering och inledde dessutom ett samarbete med Spotify, som gör att Acasts poddar numera finns på Spotifys plattform.
”2018 var ett fantastiskt år för Acast. Att vi fördubblade försäljningen är ett bevis på det och gör att vi har kunnat bli marknadsledande i världen på poddar” säger VD-n Ross Adams i ett pressmeddelande.
”Med de stora investeringarna i bolaget har vi kunnat växa snabbare under 2019. Vi har fortsatt att lansera på nya marknader som Frankrike och Tyskland och där vi redan är etablerade, som i Storbritannien, är vi nu den klart största kommersiella plattformen för poddar. Vi anstränger oss ännu mer för att utveckla tekniken och växer starkt både när det gäller personal och omsättning. Slutligen har vi nu betalat ut mer än 50 miljoner euro till poddproducenter i Europa sedan vi startade. Det är verkligen spännande tider för Acast” fortsätter Ross Adams.