65 procent av befolkningen har förtroende för Sveriges Radio. Det visar Förtroendebarometern som tas fram av Medieakademin i samarbete med Kantar Sifo.
Förtroendet för SR är oförändrat sedan förra året, men sedan 2012 har det sjunkit med 13 procentenheter. Under flera år toppade Sveriges Radio Förtroendebarometern, men SR har nu ramlat ned till sjätte plats. Bättre resultat än SR får Systembolaget (78 procent), Polisen (71), universitet/högskolor (70), Ikea (69) och Säpo (68).
Sveriges Radio har dock fortfarande störst förtroende av medierna. Därefter följer SVT (63), ”lokala tidningen” (53), Dagens Nyheter (39), Svenska Dagbladet (34), TV4 (27), Aftonbladet (17), Expressen (11) och TV3 (7). Den kommersiella radion finns inte med i undersökningen.
Förtroendet för SR är högt både bland unga och gamla. I den yngsta åldersgruppen (16-29 år) är förtroendet 58 procent och i den äldsta (60-) 64 procent. Däremot märks en stor skillnad mellan anhängare till olika politiska partier. Störst är förtroendet hos de som röstar på MP (95 procent). Därefter följer L (87), V (83), C (82), S (78), M (60), KD (51) och sist SD (34).