Unga lyssnar mer på radio – ”ett trendbrott”

Radiolyssnandet ökade förra året. Störst var ökningen i den yngsta åldersgruppen (12-29 år), visar TNS Sifos årsrapport om radiolyssnandet 2015.

tnsrackvidd2015

Radions dagliga räckvidd steg från 72,6 till 73,1 procent förra året. Sveriges Radios räckvidd sjönk något från 58,5 till 58,2 procent, medan reklamradion ökade med 1,1 procentenhet till 35,7 procent. Bauer Media växte med 0,7 till 26,6 procent och MTG Radio med 0,9 till 15,2 procent.

”Detta är något av ett trendbrott – dels ökningen som sådan och särskilt det faktum att den är som störst bland yngre personer” skriver TNS Sifo i rapporten.

I åldersgruppen 12-29 ökade radion från 56,8 till 58,4 procent – alltså med 1,6 procentenheter. Fortfarande är radiolyssnandet dock betydligt lägre i den yngsta åldersgruppen än i befolkningen som helhet.

I genomsnitt lyssnar svenskarna på radio 107 minuter per dag, vilket är exakt lika mycket som 2014. 57 minuter av radiokonsumtionen sker i hemmet och 50 minuter på annan plats, som bilen, arbetet eller utomhus. Den genomsnittliga dygsnräckvidden är 58,5 procent i hemmet och 48,8 procent på annan plats.

Radion är starkast under vardagar (74,6 procent), men är mindre populär på lördagar (70,4) och söndagar (68,3). Radions svagaste månad är juli, då den dagliga räckvidden sjunker till 68,9 procent.

tnsrackvidd2015kanaler2

Den största förändringen för de enskilda kanalerna är en minskning med 1,2 procentenheter till 40,2 procent för P4, som dock fortfarande är den överlägset största radiokanalen i Sverige. Mix Megapol steg en tiondel till 17,2, P3 med fyra tiondelar till 16,1 och P1 med två tiondelar till 15,1 procent. Rix FM gick upp 0,6 procentenhet till 12 procent och NRJ gjorde den största ökningen – med 0,9 procentenhet till 9,1 procent. Rockklassiker vann en tiondel och hamnade på 3,3 procent. Slutligen backade P2 från 2,6 till 2,2 procent.

Sveriges Radios andel av det totala lyssnandet minskade under 2015 från 79 till 76,4 procent, medan reklamradion steg från 21 till 23,6 procent. Bauers andel växte med 1,8 procentenheter till 16,2 procent och MTG med 0,8 till 7,4 procent.

Ladda ned TNS Sifos årsrapport som PDF här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share