Tvist om varumärket Nostalgi går vidare

nostalgitvist

Radio Nostalgi i Kungsbacka fortsätter att hävda rätten till sitt varumärke. Detta trots att Patent- och registreringsverket har givit godkännande till NRJ Group att använda det i Sverige.

Under tre år har närradiostationen Radio Nostalgi och NRJ Group tvistat om varumärket Radio Nostalgi. Radio Nostalgi är en närradiostation i Kungsbacka, medan NRJ sedan många år driver radiostationen Nostalgie i flera europeiska länder – däribland i Finland under namnet Radio Nostalgia. 2012 ansökte NRJ om varumärket Radio Nostalgi i Sverige och fick dessutom ett av de rikstäckande tillstånden för DAB+-radio.

Såväl PRV som Patentbesvärsrätten har avslagit Radio Nostalgis begäran om ”bättre rätt till varumärket” och en ansökan om varumärkesskydd. Motiveringen har varit att bevisning har saknats och att NRJ inte har varit ”i ond tro”. Dessutom har man inte kunnat se att Radio Nostalgi har en tidigare inarbetad rättighet till varumärket.

”Om Radio Nostalgie SA nu inte kände till oss vid ansökningstillfället så blev de snabbt varse om detta så snart vi motsatte oss deras ansökan. En seriös aktör skulle då ha tagit kontakt med oss och försökt få till stånd en dialog och någon slags samförståndslösning” säger Royne Nilsson på Radio Nostalgi i Kungsbacka.

”Det känns bittert att bli våldförd av en kapitalstark internationell radioaktör” fortsätter Royne Nilsson, som var en av initaitvtagarna till att starta reklamradioorganisationen RU på tidigt 90-tal. Han säger att hans kostnader för processen nu uppgår till ett sexsiffrigt belopp.

Richard Mazaret, som är Sverige-baserad chef för NRJ Groups aktiviteter utanför Frankrike, säger att han avvaktar hur frågan utvecklas.

”Vi har varit i kontakt med närradions ansvarige i Kungsbacka, Royne Nilsson, för att diskutera frågan och eventuella lösningar men utan framgång så här långt. Vi får därför avvakta och se hur processen utvecklas” säger Richard Mazaret.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share