Stefan Möller: Positivt för marknaden

Reklamradiomarknaden i Finland förändras, konstaterar Stefan Möller som är chef för reklamradions branschorganisation Radiomedia.

För ett år sedan fanns fyra stora bolag på marknaden, med totalt 70 procent av den kommersiella radion. Nu finns två dominerande bolag med tillsammans fyra femtedelar. Sanoma har drygt 30 procent och Bauer, som har ett samarbete med NRJ, knappt 50 procent. Resten av marknaden består av ett 70-tal lokala radiostationer och bolag.

Stefan Möller tycker att det är positivt att Novas nya ägare Bauer har fokus på radio, till skillnad från Bonnier som har saknat radioverksamhet vid sidan av Nova.

”Bauer, som har kommit in på marknaden, är ett radiobolag och inte ett investeringsbolag. Det är positivt. Det är också alltid positivt för marknaden om ett bolag som inte vill ha kvar radioverksamhet i sin ägo hittar en köpare som är villig att investera och bygga ut sin verksamhet. Novas ägare MTV har utmaningar och Nova har dalat från sina glansdagar, men har trots detta kunnat kämpa om att vara nummer ett på lyssnarmarknaden. Nova är än så länge det starkaste radiovarumärket på den finska marknaden” säger Stefan Möller, som dock inte vill räkna ut Sanoma.

”Sanoma som nu droppar ned från sin marknadsledande position har alla möjligheter att göra sin ledande station Suomipop till den största radiostationen i Finland. Trenden har än så länge varit uppåt och i vissa undersökningar har Suomipop gått förbi Nova. Sanoma ger inte upp. De har starka varumärken och en stark och innovativ organisation” säger Stefan Möller, som även hoppas att de kommersiella radiobolagen undviker ett priskrig och istället utnyttjar möjligheten att höja priserna på radioreklam till en bättre nivå.

I Finland är reklamradion betydligt starkare än i de andra nordiska länderna och är nu större än public service. De kommersiella stationerna står för 51,3 procent av lyssnandet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share