Rix FM ber om ursäkt för direktreklam

Rix FM har på sin hemsida bett om ursäkt för ett utskick med direktreklam som i helgen gick ut i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Utskicket är utformat som ett klagobrev från en granne med texten ”Det är inget större fel på din musiksmak, men ärligt, klockan 03.00 på natten föredrar vi att sova!!”. Göteborgs-Posten rapporterar att många mottagare har tolkat direktreklamen som ett verkligt brev och att det på flera håll lett till konflikter mellan grannar.

”Över helgen har vi uppmärksammats på att lappen kunde tolkas som ett riktigt klagomål från grannen, vilket har fått en del människor att ta illa vid sig. Det var naturligtvis inte vår avsikt, och vi ber om ursäkt om vår reklam har skapat obehag” skriver Rix FM på sin hemsida under rubriken ”Vi ber om ursäkt”.

På Rix FM-s hemsida hade på måndag morgon 1 654 kommentarer skrivits om kampanjen, som har utformats av reklambyrån Jung von Matt. ”En kille i vårt hus knackade på med baseballträ i handen och undrade om jag hade problem med att han tittar på TV på natten” skriver en av de som kommenterar. Andra berättar att pensionärer blivit oroliga, men kampanjen får även stöd.

MTG Radio har tidigare genomfört liknande kampanjer för Bandit Rock. I samband med att stationen etablerades på nya orter har lappar satts upp i entréer med information om en inflyttningsfest för Bandit med hög musik.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share