Ras för radioreklamen i sommar

Mediebyråerna förmedlade betydligt mindre radioreklam i sommar jämfört med förra året, enligt Mediebyråbarometern.

I juni var minskningen 29 procent och i juli 25 procent. Under första halvåret ackumulerat blev minskningen 15 procent.

Radion är inte det enda mediet som har drabbats av en kraftig nedgång under sommaren. Sämst gick det för kvällspressen, som tappade hälften av reklamen i juni och 29 procent i juli.

Totalt minskade reklambyråernas förmedling med 9 procent i juni och 8 procent i juli.

”Under det andra kvartalet bromsade nedgången i medieinvesteringar upp något, men tyvärr vänder det och nedgången accelererar under sommarmånaderna” säger Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer, som dock ”ser fram emot en höst med lite mer medvind än i våras”.

Läs hela Mediebyråbarometern här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share