LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Radioreklamen upp i augusti

Efter minussiffror för årets sju första månader, ökade mediebyråerna sin förmedling av radioreklam i augusti.

Den förmedlade radioreklamen ökade med 3 procent i augusti jämfört med augusti 2008, som dock var en riktigt svag månad med ett minus på hela 32 procent.

Totalt minskade reklamförsäljningen via byråerna med 8 procent, vilket innebär att radion har tagit marknadsandelar. De enda medier som har klarat sig bättre än radion är TV (upp 8 procent) och utomhusreklam (upp 4 procent). Däremot går det fortsatt uselt för de tryckta medierna. Fack- och populärpressen gick ned 44 respektive 30 procent, storstadspressen förlorade 24 procent och kvällspressen 22 procent.

Hittills i år har den förmedlade radioreklamen minskat med 14 procent till 196 miljoner kronor.

Mediebyråbarometern sammanställs av Sveriges Mediebyråer.

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
23 apr Guldägget.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.