Radioreklamen ökade 27 procent

Mediebyråerna ökade sin förmedling av radioreklam med hela 27 procent under april, enligt den senaste Mediebyråbarometern.

Radion ökar mer än dubbelt så mycket som den totala annonsmarknaden, som växte med 12 procent. Bara TV (plus 32 procent), kvällspress (plus 27 procent) och bio (plus 76 procent) gick bättre än radio under april månad. Internet ökade med 8 procent och storstadspressen backade med en procent.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 35,4 miljoner kronor under april. För årets första fyra månader är den ackumulerade summan 107,9 miljoner, vilket är 12 procent mer än för januari-april 2009.

”Återhämtningen är fortsatt stabil. När vi kommit så här långt in på året är det också tydligt att det är ”riktiga” medieinvesteringar som kommer från ökad försäljning och inte sparpengar från att annonsörerna drog i handbromsen under 2009″ säger Sveriges Mediebyråers VD Staffa Slörner i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy

    Kan det vara närradion som plockar hem mer reklam och nu får man större områden (kommuner) i ett tillstånd samt networking mellan närradiostationera. Går bra att söka nya större områden hos Radio TV-Verket. Tillståndet klart 1 augusti. bara till at söka och starta upp 1 augusti.