LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Radioreklamen minskar

irm20091Reklamradion har drabbats av den allmänna nedgången i reklam-marknaden. Men radion klarar sig bättre än reklammarknaden i stort.

Enligt IRM-s kvartals-rapport föll reklam-investeringarna med nästan 15 procent under första kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2008. Totalt satsades 6,6 miljarder kronor på reklam, vilket är en minskning med drygt en miljard.

Sämst går det för morgonpressen, kvällspressen och fackpressen. Radio, TV, gratistidningar, direktreklam och kataloger går också ned, men inte lika kraftigt. Därför ökar dessa medier sina marknadsandelar. Bäst klarar sig internet, adresserad direktreklam, mobilmarknadsföring och butiksreklam, men även de minskar något.

”Att nedgången är så kraftfull och slår mot de allra flesta medier är ovanligt. Man får gå tillbaka till 2001/2002 och svallvågorna efter IT-boomen för att finna motsvarande minskning av reklamintäkter” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Radion stod under första kvartalet för 2,1 procent av reklaminvesteringarna, vilket är samma siffra som för första kvartalet 2008.

IRM-s siffror visar på en bättre utveckling för radion än den statistik som presenterades av Sveriges Mediebyråer så sent som förra veckan. Enligt Mediebyråbarometern minskade den förmedlade radioreklamen med 19 procent under första kvartalet. Även i den undersökningen klarade sig dock radion bättre än de tryckta medierna.

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

20 nov Sound Stockholm, Stockholm.
5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.