PTS informerar om reklamradiofrekvenser i mars

pts

Post- och telestyrelsen har bjudit in till ett nytt informationsmöte 8 mars om arbetet med att ta fram nya FM-frekvenser för kommersiell radio.

Förra året fick PTS i uppdrag av regeringen att ta fram en ny frekvensplan för kommersiell radio, med målet att skapa så stora sändningsområden som möjligt. I höstas presenterade PTS en strategi som innebär att myndigheten kommer att prioritera skapandet av tre nationella FM-nät för kommersiell radio med en täckning på 80-85 procent av befolkningen. Det ska dessutom bli regionala sändningsområden som motsvarar P4-områdena eller län, liksom lokala sändningsområden för större tätorter. PTS ska presentera en färdig frekvensplan 30 juni.

Den nya tillståndsperioden inleds 1 augusti nästa år. För första gången sedan den kommersiella radion infördes i början av 90-talet kommer det inte att bli en automatisk förlängning av tillstånden. De kommer att säljas till högstbjudande och tillståndsavgiften ska betalas som en engångssumma för hela den åttaåriga tillståndsperioden.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share