PTS får i uppdrag att se över reklamradiofrekvenser

ptsuppdrag

Post- och telestyrelsen fick i dag i uppdrag av regeringen att se över frekvensplaneringen för analog kommersiell radio. Arbetet ska vara klart 30 juni nästa år.

”Tanken är att PTS i dialog med Myndigheten för press, radio och TV ska titta på en ny frekvensplanering, som ska främja konkurrens och mångfald på hela radioområdet och ge förutsättningar för en livskraftig kommersiell radio. I det arbetet kan ingå att se på möjligheterna till större sändningsområden än i dag” säger Linus Fredriksson, som är handläggare för bland annat radiofrågor på Kulturdepartementet.

”Bakgrunden är att tillstånden löper ut i juli 2018. Inför den kommande tillståndsperioden är det läge att se över om man kan göra något med frekvensutnyttjandet” säger Linus Fredriksson,.

Reklamradiobranschen har efterfrågat nationella FM-tillstånd, något som även har diskuterats politiskt. Men det ingår inte i uppdraget till PTS att skapa nationella FM-nät.

”Vi vill inte binda upp myndigheten så mycket. Det här är en teknisk fråga där de ska ha frihet att komma fram till vad som är bäst, men det är möjligt att sändningsområden som medger nationella sändningar kommer att undersökas av PTS” säger Linus Fredriksson.

Parallellt med att PTS ser över frekvenserna kommer Kulturdepartementet att undersöka vilka ändringar som kan behöva göras i radio- och TV-lagen, med koppling till reglerna om sändningsområdenas utformning.

Ladda ned regeringens uppdrag till PTS som PDF här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy Sandgren

    Regeringen bör snarast öppna nationella MUX 12 B för nationell reklamradio i konkurrens med de Kommersiella nationella FM nätverken som blockerar för fler lokala FM stationer. 3 – 5 – 7 tillstånd att börja med och SR nationellt i samma MUX 50/50 delning.