LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Omsättningen och vinsten ökade för reklamradion

Myndigheten för press, radio och TV har publicerat sin årliga genomgång av ekonomin för mediebolagen. Medieutveckling – mediekonomi 2019 visar att de tre stora reklamradiobolagen ökade sin omsättning och vinst förra året.

Totalt såldes radioreklam för 1 074 miljoner kronor förra året. Men de kommersiella radioföretagen har även intäkter från digital reklam och närliggande verksamhet.

Bauer Media omsatte 657 miljoner kronor 2018, vilket är 5 procent än under året innan. Rörelseresultatet steg samtidigt med 13 miljoner till 126 miljoner och bruttomarginalen från 18,2 till 19,2 procent. Såväl omsättningen som resultatet är de högsta någonsin för koncernen i Sverige.

NENT Groups svenska radioverksamhet omsatte 547 miljoner kronor – 22 procent mer än under 2018. Resultatet blev 41 miljoner kronor och marginalen blev 7,2 procent.

NRJ Group hade en omsättning på 82 miljoner kronor, vilket är i nivå med föregående år, och en vinst på 20 miljoner. Det ger en vinstmarginal på hela 24,7 procent.

MPRT påpekar att det är svårt att bedöma storleken på den kommersiella radions verksamhet, eftersom den bedrivs i en rad olika bolag. I rapporten har MPRT tagit med resultaten för företagens hel- och delägda svenska dotterbolag exklusive koncernelimineringar. Förändringarna i Bauer Medias företagsstruktur gör dessutom att att ”jämförelserna mellan 2017 och 2018 ska göras med viss försiktighet” enligt rapporten.

Mer:
Medieutveckling – medieekonomi 2019

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

20 nov Sound Stockholm, Stockholm.
5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.