Ökat radiolyssnande i Danmark

För första gången sedan 90-talet ökar radiolyssnandet i Danmark, rapporterar DR.

Under årets första nio månader var den genomsnittliga konsumtionen av radio fyra minuter längre än under motsvarande månader förra året. Lyssningen har gått från 115 till 119 minuter. Det är en ovanligt stor ökning, enligt Dennis Christensen som är chef för DR Medieforskning.

En förklaring till radions ökade popularitet är att nya digitala kanaler som P2, P5, P6 Beat och P7 Mix har lockat fler lyssnare till radion.

”Ökningen har framförallt skett bland 20-39-åringar och i befolkningen över 60 år och i båda de grupperna är en del av förklaringen att det lyssnas mer på digital radio” säger Dennis Christensen till DR.

Av DR-s digitala kanaler är det framförallt P5 och P7 Mix som har blivit populära. P5 riktar sig till en publik över 60 år och har i den senaste veckomätningen en veckoräckvidd på 10,5 procent och en marknadsandel på 5,4 procent. Marknadsandelen är högre än landets största kommersiella kanal Nova, som har en andel på 4,8 procent. P7 Mix, som är inriktad på popmusik från 60-talet och framåt, har en marknadsandel på 3,4 procent och når 13,4 procent av danskarna på veckonivå.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share