Nytt rekord för reklamradion i Finland

För andra året i rad slår den kommersiella radiobranschen i Finland försäljningsrekord.

Under 2011 ökade den finländska reklamradions omsättning med 10 procent till 57,2 miljoner euro (508 miljoner kronor), enligt statistik från branschorganisationen Radiomedia. Tillväxten var dubbelt så stor som för reklammarknaden totalt. När TNS Gallup släpper reklamstatistiken för 2011 i slutet av januari förväntas radions andel växa från 3,9 till 5 procent.

”Den kommersiella radion i Finland har haft en väldigt bra tillväxt fyra år i rad. Det finns flera anledningar. Branschen har investerat i program och utbildning. Det har blivit känt hur kostnadseffektiv och stark radion är” säger Radiomedias VD Stefan Möller.

Stefan Möller tror att den positiva utvecklingen fortsätter under 2012.

”Finland hade 55 privata radiostationer 2011. I och med att den nya åttaåriga tillståndsperioden inleddes 1 januari fick vi ytterligare tio stationer och 56 nya frekvenser. Samtidigt förstärktes sändningsstyrkan på 30 gamla frekvenser. Det gör att vi tror att branschen kan fortsätta växa under 2012” fortsätter Stefan Möller.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share