LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ MTG Radio Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94 (fr 10/3). E-post: johan@radionytt.se.

Nya frekvenser för kommersiell radio

Norge: ”Radioskiftet är genomfört”

Norges övergång till DAB förra året har lett till över 30 nationella radiokanaler. Radiolyssnandet har minskat tydligt, även om det finns tecken på en återhämtning under de senaste månderna. Nu avvecklas branschens projektorganisation Digitalradio Norge, som avslutade sitt arbete med att presentera en rapport på Radiodays Europe i Wien häromveckan.

”Radiobranschen vänder tillbaka till det normala, men med ett bättre utbud för publiken, och det styrker radion i konkurrensen om publikens uppmärksamet” säger Digitalradio Norges chef Ole Jørgen Torvmark.

”Vår uppgift är avklarad och då avslutas projektet enligt planen. Projektorganisationen har bestått av fem personer. Presentationen av rapporten under Radiodays Europe satte en punkt för de anställda” fortsätter Torvmark.

Sajten Radio.no med täckningskartor och konsumentinformation lever vidare, men i övrigt hänvisas lyssnare, butiker, medier och andra till att ta kontakt direkt med radioboalgen.

Rapporten Det digitala radioskiftet berättar om hela den norska övergången från FM till DAB, med mycket statistik över hur lyssnandet har påverkats. Digitalradio Norge konstaterar att nästan alla radiolyssnare har följt med in i den digitala radioeran. Men samtidigt har den dagliga räckvidden och lyssnartiden gått ned märkbart, vilket förklaras av att många lyssnare ännu inte bytt ut alla sina radioapparater.

Den senaste månadsrapporten visar på vad som kan vara början på en återhämtning. De rikstäckande kanalerna ökade sin dagliga räckvidd från 56,9 procent i januari till 57,4 procent i mars. Det är fortfarande hela 10 procentenheter lägre än ett år tidigare. Lyssnartiden har ökat från 71 minuter i januari till 74 i mars, vilket är 10 minuter lägre än ett år tidigare.

De nya digitala radiokanalerna står nu för ungefär en tredjedel av lyssnandet, samtidigt som de fem gamla FM-kanalerna (NRK P1, P2 och P3, Radio Norge och P4) har tappat en stor del av sin publik. Mest framgångsrik av de nya kanalerna är NRK-s NRK P1+, som riktar in sig på en publik över 50 år och hade en genomsnittlig daglig räckvidd på 7,4 procent i mars. På den kommersiella sidan är den största nya kanalen just nu Bauer-ägda Radio Topp 40, med en daglig räckvidd på 2,3 procent i mars.

29 procent av norrmännen använder fortfarande en FM-radio för att lyssna på de lokala radiostationer som finns kvar på FM-bandet. Men FM används framförallt i bilar (22 procent) och inte längre så mycket i hemmen (4 procent). 78 procent lyssnar på DAB, 24 procent via internet och 15 procent via digital-TV.

Kritiken mot DAB-övergången lever kvar – senast i poddform. Hvem slukket lyset på FM? berättar i tio avsnitt om digitaliseringsprocessen med en kritisk vinkel.

Mer:
Det digitala radioskiftet
Hvem slukket lyset på FM?
Lytterfrafallet for nasjonal radio har stanset opp


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+23,9 %

Mediebyråbarometern, september 2018

Radio Monitor Airplay Chart

01
(01)
Sandro Cavazza
High With Somebody  UMG  
02
(03)
David Guetta & Sia
Flames  WMG  
03
(02)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
04
(05)
Chris Kläfford
What Happened to Us  UMG  
05
(04)
Vargas & Lagola
Roads  UMG  
06
(11)
Dean Lewis
Be Alright  UMG  
07
(07)
Jubel
Dancing in the Moonlight  TMB  
08
(06)
Kygo/Miguel
Remind Me to Forget  SME  
09
(08)
Imagine Dragons
Whatever It Takes  UMG  
10
(13)
Ina Wroldsen
Strongest  SME  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radiojobb

Kalender

1 jan 2020NENT, DB Media och Skärgårdsradion startar DAB+-sändningar.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.