"Det största sedan vi lärde oss att spela in musik”

danieljohansson2

Musikmarknaden har gått från fysiska produkter som vinyl och CD över nedladdningar till streaming. Forskaren Daniel Johansson undersöker hur den nya musikindustrin fungerar.

”Det vi går igenom nu är det största sedan vi lärde oss att spela in musik” säger han.

”Utifrån ett ekonomisk perspektiv har musik sålts efter enheter eller kopior och aktörerna har varit business-to-business och varit beroende av radio, TV och skivbutiker. Idag är det i högre grad business-to-consumer, där man bygger en direkt relation och närhet till den som konsumerar musiken. Vi säljer inte längre en enhet utan konsumtionen och lyssningen. Det förändrar mycket” fortsätter Daniel Johansson.

Hur långt övergången till streaming har gått varierar stort. I Japan står CD-försäljningen fortfarande för 80 procent och i Tyskland 70 procent, medan streaming har fått stort genomslag exempelvis i Sverige, Norge, Sydkorea och även Danmark och Finland. Daniel Johansson förklarar den uteblivna framgången för streaming i vissa länder med kulturella skillnader, men även saker som utbyggnaden av mobilnät kan bidra.

Det är även så att olika delar av världen har fått sina favorittjänster inom streaming. Och man ska inte utgå från att hela världen kommer ta efter föregångsländer som Sverige. Olika tjänster har blivit dominerande i olika länder. I Sverige är det Spotify som har störst marknadsandel men i Asien är det KKBOX som är populärast med totalt 220 miljoner användare.

”Det har troligen aldrig funnits sådan diskrepans i hur man lyssnar musik” säger Daniel Johansson, som även påpekar att det med nuvarande tillväxtnivå på musikmarknaden i världen kommer att dröja till 2025 innan inkomsterna är tillbaka på samma nivå som 2000. För att det ska lyckas krävs det att 400 miljoner prenumerar på en streamingtjänst.

Spellistor är ett viktigt verktyg i streamingvärlden. Daniel Johansson uppmanar radiobranschen att ta efter idén. Det finns även tjänster som samlar information från olika databaser genom öppna API och som håller på att bli en viktig del av musiktjänsterna.

”Jag är övertygad om att sådana tillägg kommer att öka och jag tror att radion kan göra kompletterande innehåll som lockar till kanalerna. Det är också en fråga om kanaltänkande versus spellistetänkande” säger Daniel Johansson som själv gärna skulle vilja ha SR-spellistor om ämnen som astronomi eller kvantmekanik.

”Det spelar ingen roll hur bra innehåll man skapar och att det finns en målgrupp – svårigheten är att koppla ihop målgrupp med innehåll. Där kan spellistetänkandet vara en bra väg att gå. Det finns mycket bra innehåll men frågan är hur man ska utnyttja det på bästa sätt när folk är vana vid spellistor. Jag ser fram emot nya spelare på radiostationernas hemsidor framöver” säger Daniel Johansson.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share