Det är fortfarande jämnt mellan public service och reklamradion i Finland. I novembermätningen från Finnpanel har YLE (eller Rundradion på svenska) en marknadsandel på 52 procent mot 48 för den kommersiella radion.
I Finland är reklamradion alltså betydligt starkare än i Sverige, Norge och Danmark där public service står för uppåt två tredjedelar av radiolyssnandet.
Finlands största radiokanal YLE Radio Suomi, som motsvarar svenska P4, står för hela 36 procent av all lyssnartid. Tvåa är Bonniers och MTG-s kommersiella Radio Nova med 11 procent. På delad tredjeplats med 8 procent finns SBS-nätverket Iskelmä och kulturinriktade YLE Radio 1.
YLE-s ungdomskanal YLE X och Metroradios Radio Suomipop står för 5 procent var, medan NRJ och Sanoma-koncernens Radio Rock båda når 4 procent. SBS Radios The Voice och YLE-s svenskspråkiga kanaler har marknadsandelar på 3 procent. Sanomas Radio Aalto och Metroradios Groove FM är sist med 1 procent vardera.