
Viaplay Group minskade sin nettoomsättning med 9 procent till 4,018 miljarder kronor under tredje kvartalet. Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster blev ett minus på 56 miljoner, vilket är på samma nivå som för tredje kvartalet 2024. Det rapporterade resultatet blev däremot ett plus på 25 miljoner kronor mot 2 miljoner för motsvarande period förra året. I den siffran ingår 48 miljoner i vinst från intressebolag och 33 miljoner kronor i jämförelsestörande poster.
”Vi har fortsatt att genomföra vår strategi och plan. Även om vi fortfarande har mycket arbete kvar, är vår transformation på rätt väg – med stöd av tydliga prioriteringar, finansiell disciplin och ett starkt fokus på långsiktigt värdeskapande. Vi utvecklas till att bli ett mer relevant och kommersiellt underhållningsbolag med fokus på intäktsoptimering, resultatförbättring och avkastning på investeringar” säger Viaplay Groups VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann.
Reklamförsäljningen ökade med 0,6 procent och organiskt med 2 procent tack vare att nedgången för TV-reklamen motverkades av tillväxt för digital reklam och radioreklam.