Viaplay-serien Svenska fall blir podd

Karolina Sandberg. Foto: Perfect Day. Klas Lindberg. Foto: Brand New Content.

Nästa vecka är det premiär för den tolfte säsongen av Viaplays TV-dokumentärserie Svenska fall. Redan den här veckan släpps en ny poddversion av serien i samarbete med Perfect Day Media och Brand New Content.

Poddens första säsong består av tolv avsnitt som berättar om lika många kriminalfall från TV-serien. De första två avsnitten annonsfinansieras och släpps fritt, medan resten kommer att läggas bakom en betalväg och säljas för 25 kronor per avsnitt eller hela säsongen för 149 kronor.

Produktionsbolag för Svenska fall-podden är Brand New Content, som även gör TV-versionen.

”Under alla år som Brand New Content har producerat Svenska fall för TV har jag drömt om att även producera avsnitten som podd. När jag kontaktade Perfect Day märkte jag snabbt att de trodde lika mycket på projektet som vi och jag förstod att partnerskapet mellan oss tillsammans med Viaplay skulle passa perfekt” säger Klas Lindberg, som är exekutiv producent på Brand New Content.

Svenska fall är första gången som Perfect Day överlåter produktionen till ett annat produktionsbolag för att endast fokusera på publicering, marknadsföring och kommersialisering.

”Vi har länge sneglat mot true crime-genren, men inte riktigt hittat fram i en lukrativ produktions- och intäktsmodell för den typen av innehåll. Samarbetet med Brand New Content och Viaplay i kombination med våra utveckling av Ads och betalvägg har nu gett oss en möjlighet att testa en kommersialiseringsmodell vi tror och hoppas kan fungera” säger Karolina Sandberg som är co-head på Perfect Day Media.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share