
Acast ökade sin omsättning med 27 procent till 606,7 miljoner kronor under andra kvartalet. Framförallt har tillväxten skett i Nordamerika, som hade en försäljningsökning på hela 70 procent. USA är för första gången Acasts största marknad.
EBITDA-resultat för kvartalet blev en förlust på 43,2 miljoner kronor. Kostnaden för att byta VD från Ross Adams till Greg Glenday var 55,8 miljoner och för ett framtida listbyte 3,2 miljoner kronor. Det justerade EBITDA-resultet med dessa poster borttagna blir därför en vinst på 15,8 miljoner.
Rörelseresultatet blev en förlust på 66,4 milkoner och periodens resultat ett minus på 79,7 miljoner. Antalet lyssningar gick ned med 2 miljoner till 1,102 miljarder.
”Acast uppnådde hög tillväxt under det andra kvartalet, där en stark utveckling i Nordamerika bidrog väsentligt. Engångskostnader påverkade resultatet men vår underliggande lönsamhet fortsätter att stärkas i takt med att intäkterna ökar. Som ny VD är jag övertygad om att Acasts unika styrka – ett omfattande nätverk av kreatörer och vår tekniska plattform – gör att vi kan leverera betydande värde i stor skala för våra annonsörer och därmed leda nästa kapitel i Acasts framgång” säger den nya VD:n Greg Glenday.