Tre av fyra ogillar radioreklam

73 procent av svenskarna ogillar radioreklam, visar en mätning som Novus har utfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Enligt undersökningen tycker 4 procent om att reklam finns i radion. 44 procent tycker inte om reklamen och 29 procent ”tycker inte alls om” den, vilket blir totalt 73 procent. 21 procent väljer alternativet ”varken eller”.

Det lägsta motståndet till reklam finns bland de som konsumerar poddar. 41 procent gillar inte reklam i poddar, medan 2 procent gillar reklamen. Här är dock andelen som väljer ”varken eller” så hög som 34 procent.

De medier som har ett lägre reklammotstånd är vid sidan av poddar internet (66 procent), sociala medier (62), spel (70) och TV (72). Däremot är motståndet mot reklam större när det gäller e-post (81 procent), mobilappar (77), Youtube (75) och webb-TV (74).

Den fråga som Novus ställde är ”Reklam finns i olika mediekanaler. Vi undrar i vilken utsträckning du gillar, eller ogillar, reklam i nedanstånde kanaler?”.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share