16 elektroniktillverkare, butikskedjan John Lewis och teknikbolaget Frontier Smart Technlogies har enats om en gemensam logotyp för smarta radiomottagare. Apparater som kan ta emot radio via FM, DAB+ och internet kommer i framtiden att märkas med ”Smart Radio”. Dessutom ska bolagen arbeta för att öka kännedomen om smart radio.
Smart radio är idag vanligast i digitala bilradioapparater och innebär att mottagaren växlar från exempelvis FM till internet när FM-signalen blir för svag för en viss station. Tekniken gör det möjligt att uppdatera kanallistor via internet och ger tillgång till poddar och musikstreaming. Dessutom kan programvaran i mottagaren uppdateras via internet.
Frontier Silicon, som är marknadsledande när det gäller att producera mottagarmoduler för DAB+ och internetradio, skriver i ett pressmeddelande att logotypen kommer att synas på konsumentprodukter senare i år.
De övriga bolagen som är med i projektet är Blaupunkt, Dual, Grundig, Hama, JVC Kenwood, Lemega, Lenco, Majority, Medion, Philips, Pure, Roberts Radio, Ruark Audio, Sonoro, Technisat, Teufel, TT Micro och John Lewis.