Sveriges Radio publicerar AI-policy

Olle Zachrison under frukostseminariuet ”Om journalistik och AI”. Foto: Jan Pieter van Eerde/ Sveriges Radio.

Sveriges Radio, som sedan maj har ett eget AI-råd, har publicerat en policy för generativ artificiell intelligens. 

”Sedan flera år tillbaka utforskar Sveriges Radio aktivt hur vi med hjälp av artificiell intelligens kan stärka vårt erbjudande gentemot publiken och effektivisera vår verksamhet. AI och automation används för bland annat poddrekommendationer och nyhetskurering. Alla nyhetsljud och de flesta av våra poddar transkriberas automatiskt för att göra ljudinnehållet sökbart internt för våra medarbetare” skriver Olle Zachrison, som är nyhetsbeställare på Sveriges Radio, i ett inlägg på SR-bloggen.

”Nu accelererar vi utvecklingen när nya kraftfulla generativa AI-modeller lanseras och får stor spridning, exempelvis de så uppmärksammade chattbotarna som kan skapa nytt innehåll (till exempel text, bilder, ljud, video och kod) utifrån användarnas instruktioner. Teknologierna finns både i nya externa tjänster och flyttar in i system som redan används i vår dagliga medieproduktion till exempel bildbehandlingsverktyg, inom ljudområdet introduceras tjänster med syntetiska och klonade röster, ja till och med helt AI-genererade radiokanaler ser dagens ljud” fortsätter Olle Zachrison.

Sveriges Radio har sedan maj ett företagsövergripande AI-råd som ska peka ut AI-tillämpningar med strategiskt värde för företaget, vara en samlingspunkt för frågor kring AI, föreslå riktlinjer för AI och ta initiativ till och delta i utbildning om AI. Nu publiceras även en policy för AI – Policy för användning av generativ AI på Sveriges Radio. I dokumentet finns riktlinjer för hela Sveriges Radios verksamhet med fokus på det publicistiska.

”Vi ser nu fram emot ännu fler diskussioner med engagerade kollegor om vad som är viktigast för oss att utforska och ta ställning till framåt. I dialog med övriga mediebranschen och andra samhällsaktörer vill vi också bidra till att AI-användningen sker på ett ansvarsfullt och transparent sätt så att det gynnar svenska mediekonsumenter” skriver Olle Zachrison.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share