Svagare tillväxt för Spotify i Sverige

22 procent av svenskarna använder Spotify en genomsnittlig dag, enligt en ny mätning från TNS Sifo.

”En vanlig dag lyssnar 72 procent på radio, medan 22 procent använder Spotify. Det förefaller som om ökningstakten för Spotify inte är lika stark som tidigare, det kanske till och med är fråga om en svag nedgång” sade Anders Lithner från TNS Sifo på Teracoms Radiopuls-seminarium.

När det gäller tid så används radio under 75 minuter om dagen, medan 16 minuter ägnas åt Spotify. Radiolyssningen är alltså fem gånger högre än lyssningen på Spotify.

Spotify har fortfarande sitt starkaste fäste bland de unga. Över hälften av användarna är under 30 år och i den allra yngsta åldersgruppen är tjänsten större än reklamradion med en daglig räckvidd på hela 46 procent.

”Spotify har särskilt i Sverige vuxit stort. Det finns i folks medvetande ett upplevt konkurrensförhållande mellan radio och Spotify. Spotify har på kort tid vuxit in i den svenska ljudvardagen och tagit det digitala segmentet och konkurrerat ut radions webbradio” säger Anders Lithner.

Om man lägger ihop Spotify och radio är konsumtionen av ljudmedierna nu större än både TV och press, påpekar Anders Lithner också.

Av Spotify-användarna är det 18 procent som har valt att betala för en reklamfri tjänst, enligt TNS Sifo-mätningen.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share