Storbritannien: Rekordpublik för den kommersiella radion

Ken Bruce på Greatest Hits Radio. Foto: Bauer Media.

Den kommersiella radions andel av lyssnandet i Storbritannien har på ett år ökat med 4,6 procentenheter till 54,8 procent. Samtidigt har BBC:s andel minskat med 3,9 procentenher till 43,2 procent. Det visar den senaste mätningen från Rajar.

Reklamradion hade 39,1 miljoner lyssnare per vecka under fjärde kvartalet, vilket är den högsta siffran någonsin.

DAB var den dominerande distributionsplattformen med 42,7 procent av allt lyssnande, 3,9 procentenheter mer än ett år tidigare. Analog radio (FM och mellanvåg) stod för 28 procent (-5,4) och internetplattformar för totalt 25,6 (+1,5).

Storbritanniens största radiokanal BBC Radio 4 hade en marknadsandel på 13,4 procent, vilket är 2,1 procentenheter lägre än under fjärde kvartalet 2022. Framgången fortsatte samtidigt för Bauer-nätverket Greatest Hits Radio som på ett år nästan har fördubblat sin andel från 3,2 till 5,7 procent, bland annat tack vare rekryteringen av Ken Bruce från Radio 2.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share