Spotify Audience Network kommer till Sverige 30 november. Det blir även lanseringar i Brasilien, Mexiko och Japan.
Marknadsplatsen för poddreklam togs i bruk i USA 2021 och expanderades senare samma år till Australien, Kanada och Storbritannien. Tidigare i år utökades tjänsten till Frankrike, Spanien och Italien.
I Sverige kommer Spotify-poddar som Vad? med I Just Want To Be Cool, Gynning & Berg – Hittar sig själva, Spotify Dok och Kompaniet att ingå i utbudet på Spotify Audience Network, liksom poddar från tredjepartsutgivare.
Med Spotify Audience Network kan annonsörer rikta in sin reklam till olika lyssnargrupper efter exempelvis ålder, kön, bostadsort eller vanor. Antalet utgivare som deltar i Spotify Audience Network har sedan september 2022 vuxit med 70 procent.
”Podcasts är redan ett älskat medium för svenska användare och framförallt så är de en unik möjlighet för annonsörer att nå en egnagerad, framåtlutad publik. Därför fortsätter vi att investera i verktyg och resurser som gör det lättare för annonsörer att nå sin målgrupp genom poddar. Med lanseringen av Spotify Audience Network möter vi ett viktigt behov hos annonsörer, vilket är att skala och rikta podcast-kampanjer” säger Ed Couchman, som är Spotifys försäljningschef för norra Europa.