Socialdemokraterna vill undersöka möjligheterna för rikstäckande reklamradio. Det är ett av förslagen i partiets kommande kultur- och mediepolitiska plattform.
Socialdemokraterna kan tänka sig nationell reklamradio om det finns utrymme på FM-bandet. I plattformen ingår även ett förslag om att främja utvecklingen av digitalradio. Den förra kulturministern Leif Pagrotsky, som i dag är kulturpolitisk talesman för partiet, stoppade en utbyggnad av digitalradion 2005.
Socialdemokraterna motsätter sig en skärpning av sponsringreglerna för public service, så att framförallt SVT även i fortsättningen ska kunna sända stora sport- och kulturevenemang.
Socialdemokraterna föreslår en översyn av den nya Radio- och TV-lagen, som trädde i kraft så sent som 1 augusti. Även sändningstillstånden ska ses över, tycker partiet som nu bjuder in till blocköverskridande samtal.
”Nu behöver SVT, SR, TV4 och andra få långsiktigt hållbara villkor. Därför vill vi bjuda in de borgerliga till blocköverskridande samtal för att finna en bred överenskommelse om bättre förutsättningar för etermedierna i Sverige” säger Leif Pagrotsky i ett pressmeddelande.
Leif Pagrotsky säger dessutom att han vill värna public service-bolagens webbtjänster.
”Moderaternas angrepp på Sveriges Radios, UR-s och SVT-s framgångsrika och uppskattade webbtjänster är inget annat än ett uttryck för den njugga inställning de alltid har haft till public service. Vi vill istället gärna att SVT och Sveriges Radio tar plats, sänder populära och högkvalitativa program och ligger i framkant på nätet. Vi är övertygade om att tittarna vill ha mer SVT Play, mer OS i SVT och mer nyheter på Sveriges Radios hemsida” säger Leif Pagrotsky.
Pingback: RadioAssistant.com - Because We Love Radio