Malmö-baserade Nya Radio City, som driver Retro FM i Skåne och Rockklassiker i Stockholm och Göteborg, gjorde en vinst på 20 miljoner förra året. Det framgår av årsredovisningen som nu har registrerats hos Bolagsverket.
Omsättningen minskade 600 000 kronor till 71,8 miljoner kronor samtidigt som vinsten minskade från 26,8 till 20,1 miljoner. EBITA (resultatet före lånekostnader, skatter och amorteringar) gick ned 2 miljoner till 32,1 miljoner och vinstmarginalen från 29 till 27 procent.
”Efter ett starkt första halvår har marknaden som en konsekvens av den makroekonomiska situationen varit utmanande” konstaterar bolaget i sin årsredovisning.
”Investeringar i marknadsföring har skett mer restriktivt under andra halvåret av 2022 vilket har påverkat bolaget. Trots det har bolaget ytterligare stärkt sina varumärkens position på radiomarknaden och avtal slutits med IFPI i januari 2022” fortsätter bolaget.
Nya Radio City gjorde en utdelning till ägarna på 15,3 miljoner kronor, en minskning med 1,5 miljoner sedan föregående år.
Nya Radio City ägs till 50,8 procent av Bauer Media. Resten av ägandet är jämnt fördelat mellan Contentfactory (som ägs av Robert Persson), Vibeck Holding (Henrik Vibeck) och Radiokonsult Sverige (Mattias Gustavsson).