Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade i november med 19,4 procent till 64,2 miljoner kronor. Det är den bästa november-siffran någonsin för radioreklamen.
Totalt steg förmedlingen av reklam i alla medier med 11,1 procent. Bara onlinevideo (+45,2 procent) och TV (+25,8) hade en bättre utveckling än radion.
”Medieinvesteringarna i november blev oväntat starka och steg med hela 11,1 procent jämfört med samma månad 2019. Detta är den högsta november-noteringen i Mediebyråbarometerns historia och flera medieslag slog all-time-high. Visserligen hade november 2020 en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2019 – men rensat från periodiseringseffekter landar resultatet i nivå med föregående år. Detta är ett kvitto på att medieinvesteringarna nu är tillbaka” säger Daniel Eriksson som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Under årets första elva månader har radioreklamen minskat med totalt 9,3 procent. Samtidigt har all mediebyråförmedlad reklam gått ned med 17,7 procent, vilket betyder att radion har klarat coronakrisen bättre än marknaden i stort.