Rekord för poddannonseringen

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Under september förmedlade mediebyråerna reklam i poddar för 22,1 miljoner kronor. Det är den högsta månadssiffran någonsin och en ökning med 16,1 procent sedan september förra året.

Samtidigt minskade förmedlingen av radioreklam med 5,8 procent till 71,7 miljoner kronor, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer. Den totala reklammarknaden ökade med 6,8 procent till 1,56 miljarder.

”Flytten från analoga till digital medier fortsätter med oförminskad hastighet. Den samlade digitala ökningen låg på 17 procent och podcast samt sociala medier slog all-time-high” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.

Totalt har poddreklamen vuxit med 34,2 procent till 126,6 miljoner under årets första tre kvartal. Radioreklamen har minskat med 5,1 procent till 553,6 miljoner.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share