De två stora kommersiella radiobolagen i Sverige välkomnar att koncessionsavgifterna sänks med 12 miljoner 2012. Men osäkerheten finns kvar eftersom besked saknas om en fortsatt avveckling av avgifterna, menar reklamradion.
I går lovade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att sänka reklamradions avgifter med 12 miljoner eller 9 procent om regeringen sitter kvar efter valet. I dag betala reklamradion 135 miljoner om året, vilket motsvarar en femtedel av omsättningen.
”Självklart välkomnar vi att Alliansen nu faktiskt vill sänka koncessionavgifterna. Men det faktum att man inte ger något klart besked om den fortsatta avvecklingen av koncessionsavgifterna, som vi anser är en självklar följd av den nya lagstiftningen, gör att osäkerheten om våra framtida förutsättningar kvarstår. Därför känner jag tyvärr mer oro än glädje över dagens besked” säger SBS Radios VD Staffan Rosell.
Sänkningen räcker inte för att reklamradion ska kunna investera i digitalradion, menar MTG Radios VD Anna Berggren.
”Avsaknaden av långsiktighet i kulturministerns besked gör mig besviken. En allmänt hållen ambition om att fortsätta sänka koncessionsavgifterna om ekonomin tillåter är välkommen men skingrar inte osäkerheten. Den faktiskt föreslagna justeringen av koncessionsavgifterna kommer inte att skapa de ”lika och konkurrensmässiga villko mellan olika medieslag” som kulturministern eftersträvar. Avgiftssänkningen är dessvärre en droppe i havet som inte på långa vägar räcker till för att vi ska mäkta med att ta de långsiktiga, kostsamma och riskabla investeringsbeslut som krävs för att vi ska kunna försvara och utveckla radions position i framtidens medielandskap” säger Anna Berggren.
Pingback: Tweets that mention Reklamradion: ”Mer oro än glädje” - RADIONYTT.SE -- Topsy.com