Reklamradion går om public service i Finland

För första gången på åtta år har reklamradion i Finland högre lyssnande än public service-radion Yle. Det visar den senaste lyssnarmätningen från Finnpanel.

Reklamradion har en marknadsandel på 50,2 procent och når 3,7 miljoner i en befolkning på 5,4 miljoner. I målgruppen 24-44 har reklamradion under flera år varit större än Yle och nu är andelen så hög som 75 procent.

När det gäller reklamintäkterna för den kommersiella radion, inleddes året med en tydlig nedgång. Men sommaren har varit bättre.

”Reklambranschen har haft en kuslig start på året. Radion också. Men reklamradion har haft en relativt bra sommar som lovar gott för resten av året” säger Stefan Möller, VD för branschorganisationen Radiomedia.

Radions reklamförsäljning gick ned med 9 procent under första halvåret, men i juli var nedgången bara 3,9 procent. Reklammarknaden minskade totalt med 10,5 procent enligt TNS Gallups mätning.

Share