Förra året lanserade Viaplay, Bauer Media och Flickorna Larsson den gemensamma radioreklamtävlingen Radiospotcupen. I morgon onsdag öppnar årets upplaga.
”Det känns enormt stort att vår tävling direkt gjorde ett avtryck i branschen. Skellefteåkraft och Carbon Negative Radio Ad vann inte bara Radiospotcupen 2023 utan blev också den första renodlade radiospoten att vinna ett guldägg sedan 2019. Att tre av sex nominerade bidrag i kategori audio i Guldägget även tävlade i Radiospotcupen känns som ett enormt erkännande av vår tävling” säger Daniel Kilgren från Flickorna Larsson, som är initativtagare tillsammans med Anki Berglund från Bauer Media och Mikael Gutgard från Viaplay.
”Ett av våra mål är att flytta tillbaka radioreklamen in i reklamens finrum och det kan vi ju verkligen säga att vi har lyckats med” fortsätter Danel Kilgren.
I Radiospotcupen tävlar 16 bidrag i cupformat. Varje morgon under tävlingsperioden ställs två bidrag mot varandra och på eftermiddagen presenteras vinnaren. Juryn består av kreatörer och reklamkunder medan initiativtagarna inte är med i juryarbetet. Anmälningsperioden pågår 29 maj-23 september och själva tävlingen genomförs med ”cupmatcher” 4-22 november och en final 26 november.