Trots coronakrisen ökade mediebyråernas förmedling av radioreklam under mars. Radion var det mest framgångsrika reklammediet under månaden med en tillväxt på 27,3 procent.
Totalt minskade mediebyråernas reklamförmedling i alla medier med 6,2 procent. Eftersom mars 2020 hade en extra faktureringsdag är den verkliga minskningen större.
”Radio är den kanal som ökade mest under mars, men med en extra faktureringsvecka är detta i linje med föregående period 2019. Radio tycks inte ha påverkats kraftigt av coronakrisen under mars. Även utomhus/trafikreklam ökade, men här är bokningscyklerna betydligt längre och kategorin kommer sjunka de kommande månaderna. Den största kategorin TV ökade med 4 procent, men givet en extra faktureringsvecka borde den ökningen vara minst 20 procent. Det skulle innebära att TV tappar runt 25 procent om vi bortser från periodiseringseffekter. Övriga mediekanaler faller kraftigt. De samlade digitala köpen minskar med 18 procent; de samlade printköpen 23 procent” säger Jochum Forsell, som är senior partner Hear Mediebyrå.
Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson säger att den fulla effekten av coronakrisen inte har visat sig i siffrorna än.
”Givetvis är coronakrisen den stora förklaringen till att medieinvesteringarna backar även om vi tidigare har sett en cyklisk nedgång i medieköp. Det finns dock en fördröjning i den kraftiga nedgång vi kan förvänta oss; mycket av de medieinvesteringar som gjordes i mars bokades redan i februari eller ännu tidigare och dessutom var de första tio dagarana i mars inte lika påverkade av krisen som den senare delen av mars. Vi kan med säkerhet förvänta oss väsentligt större nedgångar för medieinvesteringarna kommande månader” säger Daniel Eriksson.
För årets första kvartal ligger radions försäljningstillväxt på 7,1 procent. Onlinevideo har också ökat – med 1,5 procent – medan alla andra medier har tappat i försäljning.