Radioreklamen ned 24 procent i maj

Den kommersiella radion drabbades av ytterligare en stor nedgång i reklamintäkter i maj, men klarade månaden betydligt bättre än de flesta andra reklammedier. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 38,3 miljoner kronor under maj. Det är 24,2 procent mindre än maj 2019. Andra medier backade ännu mer och totalt minskade förmedlingen med 34,4 procent. Tre medier förlorade mer än hälften av annonseringen: dagspress storstad (-53,1 procent), dagspress kväll (-56,6) och utomhus/trafikreklam (-56,1). Bio saknade helt reklamintäkter under månaden.

”Medieinvesteringarna fortsätter att falla kraftigt till följd av coronakrisen. Maj 2020 är den lägsta noteringen för en maj-månad sedan mätningarna startade 2007 och för de flesta mediekategorier noterar en all-time-low. April och maj är vanligtvis högsäsong för medieköp och de minskningar vi har sett under krisen drabbar medierna därför mycket hårt. Det är högst osannolikt att de förlorade pengarna återinvesteras senare under året och som en följd av det kommer vi att se – och har redan sett – varsel, nedläggningar och sammanslagningar hos publicister” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

För årets första fem månader är den totala nedgången för radion 10 procent, med ett tapp på hela 41,4 procent i april. Marknaden i stort har gått ned med 24,5 procent under året hittills.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share