Radioreklamen är nu större än printreklamen

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av ljudreklam ökade med hela 40 procent i augusti. Totalt har intäkterna stigit med 23 procent under årets första åtta månader. Marknaden i stort har samtidigt vuxit med 11,2 procent i augusti och 7,6 procent för januari-augusti 2024, vilket innebär att ljudmedierna tar marknadsandelar från andra medier.

Både radioreklamen och poddreklamen nådde nya all-time-high-siffror för månaden augusti enligt den statistik som sammanställs av Sveriges Mediebyråer.

Radion har dessutom gått om printmedierna som reklammedie. Det konstaterar Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

”Mediekategorin radio ensamt är nu större än de totala printköpen; för mindre än fyra år sedan var printköpen dubbelt så stora som radio” säger Jochum Forsell.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share