"Radion har haft en tuff start på 2012"

Den kommersiella radion har inte fått en bra start på året, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

I januari minskade mediebyråernas förmedling av radioreklam med hela 30 procent. Och i februari gick den ned med 8 procent till 26,5 miljoner kronor. Mediebyråernas totalsumma för alla medier ökade samtidigt med 8 procent till 917 miljoner kronor.

Håkan Gustafsson, som är mediachef på Aegis Media, kommenterar siffrorna i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer. Han konstaterar att TV och internet är vinnarna hittills i år, medan dagspresstitlarna är de huvudsakliga förlorarna.

”Även radio har haft en tuff start på 2012 och backar ytterligare i februari. Det ska dock sättas i relation till att 2011 var ett väldigt starkt radioår” säger han.

Totalt har den mediebyråförmedlade radioreklamen minskat med 19 procent i år, enligt statistiken från Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share