Radion bidrog till förbättrat Viaplay-resultat

Jørgen Madsen Lindemann. Foto: Viaplay Group.

Under andra kvartalet omsatte Viaplay Group 4,3 miljarder kronor. Det är 200 miljoner mindre än under motsvarande period förra året.

Resultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster blev ett plus på 84 miljoner, vilket kan jämföras med ett minus på 72 miljoner under andra kvartalet förra året. Rörelseresultatet blev 88 miljoner (7 miljoner förra året) och resultatet gick från minus 120 miljoner till minus 49 miljoner – en förbättring på nästan 70 miljoner.

Intäkterna från reklam ökade med 1 procent. Till det bidrog ökad försäljning av radioreklam.

”Även om linjär-TV-reklam fortsatt är under strukturell press, levererade vi fortsatt tvåsiffrig tillväxt inom digitalt annonsutrymme – drivet av HVOD-expansionen och nya format. Även radio bidrog positivt, och vi ser ett starkt momentum i den digitala intäktsgenereringen när annonsörer följer publiken mellan plattformar” skriver Viaplay Group i ett pressmeddelande.

Viaplay Group meddelade idag att koncernen köper Telenors 50-procentiga andel i TV- och streamingdistributören Allente Group och därmed blir ensam ägare. Samtidigt uppdaterades de finansiella målen för året till att omsättningen för kärnverksamheten ska ligga på mellan 21 och 22 miljarder kronor och att EBITDA-resultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster ska hamna på 0,8-1,1 miljarder. Långsiktigt ska EBITDA-resultatet vara tvåsiffrigt till 2028.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share