Radiohits fungerar bara i tre månader

En radiohit fungerar bara i tre månader efter att den blivit populär. Det visar en analys av det danska mjukvarubolaget Radioanalyzer.

Efter tre månader börjar lyssnarna att reagera negativt på de flesta låtar. Analysen bygger på lyssnarstatistik från PPM-undersökningar, som visar lyssnarnas aktivitet minut för minut, och musikspellistor för radiostationerna.

En annan sak som kommer fram är att en hitlåt når sin maximala popularitet tre till fem veckor efter att lyssnarna hört låten första gången.

”Resultaten är överraskande när man jämför med den kunskap som traditionell musikanalys har givit oss. För det betyder faktiskt, med några få undantag, att en stor hit ska tas bort från spellistan något tidigare än radiostationerna brukar göra idag” säger Radioanalyzers chef Mikkel B Ottesen.

Han förklarar det överraskande resultatet med analysmetoden.

”Testning av musik görs oftast genom att fråga folk vad de tycker om en låt och det gör att man tvingar dem att ta ställning. Vår undersökning avslöjar hur de verkligen reagerar medan de lyssnar – inte till hur de tror att de kommer att reagera – och det är två helt olika saker” säger han.

När det gäller klassiker kommer Radioanalyzers fram till att väldigt få oldies kan spelas mer än tre månader i taget, utan att bli uttjatade.

Radioanalyzer har även tagit fram statistik som visar vilka låtar som lyssnarna reagerade mest positivt till. Lady Gagas Do What U Want fick den bästa reaktionen i Sverige under förra året. När det gäller oldies var svenskarnas favorit Michael Jacksons Billie Jean.

Hela analysen från Radioanalyzer kan laddas ned här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share