Radiobranschen går ihop om gemensam bilspelare

Radioplayer i en Polestar-bil.

Den svenska radiobranschen har kommit överens om att använda brittiska Radioplayer som grund för en gemensam radio- och poddspelare för bilar. I projektet deltar Sveriges Radio, Bauer Media och NENT.

Radioplayer-plattformen startar i Sverige nästa år och kommer åtminstone till att börja med vara helt inriktad på billyssning. Frankrike och Nederländerna ansluter sig också till Radioplayer, som därmed kommer att finnas i totalt 14 länder.

Praktiskt skickar radiobolagen metadata för radiokanaler och poddar till den internationella Radioplayer-datafeeden. Plattformen kan exempelvis användas i bilar som är utrustade med hybridradio, vilket innebär att en radiomottagare växlar automatiskt mellan FM, DAB+ och internet utifrån mottagningsförutsättningarna. Hittills har knappt en miljon bilar utrustats med hybridradio i Europa.

Radioplayer skapades av BBC och den kommersiella radion i Storbritannien för tio år sedan. Även om tekniken bakom är densamma överallt, ser spelaren olika ut i de olika länderna. Radiobolagen behåller även kontrollen över varumärken, streaming och reklam.

Radioplayer France, som också startar nästa år, är ett konsortium bestånde av sex radiobolag – public service-radion Radio France, Les Indés Radios (som representerar oberoende stationer), M6/RTL, Lagardère, NRJ och Next Radio TV. I Nederländerna startar Radioplayer redan idag som ett samarbete mellan public service-bolaget NPO och de kommersiella radiokanalerna.

Share