Radiobolagen vill inte ha reklam i Sveriges Radio

Jenny Harmenson (Spotify), Christer Modig (NENT), Staffan Rosell (Bauer), Sofia Wadensjö Karén (UR), Johan Billgren (Acast) och Cilla Benkö (SR).
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Det är en dålig idé att, som Moderaterna överväger, öppna för reklam i Sveriges Radio. Det var radiocheferna från public service och den kommersiella radion överens om i den traditionella VD-debatten på Radio- och poddagen. Däremot gick åsikterna isär i andra frågor.

Erik Blix, som ledde diskussionen, inledde med att fråga bolagen vilka deras största framgångar varit under det senaste året. Bauer Media-chefen Staffan Rosell var positivt överraskad över hur utvecklingen sett ut sedan lanseringen av tre nationella kommersiella kanaler 1 augusti förra året.

”Vi har fått ett fantastiskt lyssnartillskott med de nya tillstånd. Vi såg potentialen, men trodde inte att uppgången skulle ske så snabbt” sade Staffan Rosell.

”Lyssnarna har fått större tillgång på kanaler. Förut kanske det fanns i genomsnitt en och en halv kommersiell kanal på varje ort. Idag finns på de flesta håll fyra. Det har givit oss fler lyssnare och ger extra lyssnartid” sade NENT-s radiochef Christer Modig.

Sveriges Radios VD Cilla Benkö sade att hon inte mäter SR-s framgång gentemot reklamradion utan i hur många lyssnare SR når totalt. Hon uppmärksammade också att ljudkonsumtionen totalt har ökat.

”Det pågår en ljudboom i Sverige. Folk lyssnar på radio, poddar och ljudböcker. Det är en fantastisk guldålder för ljudet” sade Cilla Benkö.

För första gången deltog även chefer från Spotify och Acast i VD-debatten. Jenny Hermanson från Spotify, som satsar allt mer på poddar, nämnde liksom Cilla Benkö ordet ”ljudboom”.

”Vi har skaffat oss en position på poddmarknaden genom att köpa tre poddbolag, börja göra egna poddar och jobba upp katalogen. Vi har nu en ljudboom i Sverige, vi ser att antalet ljudminuter ökar hela tiden. Ljudet är framtiden” sade Jenny Hermanson.

”Vi fyllde fem år i år och är superstolta att ha skapat den här marknaden. Fyra miljoner lyssnar på poddar i Sverige. Jag tycker att det är jättekul att Spotify ger sig in i branschen – det ökar kännedomen om poddar. Vår ambition är att ta podcasts från ett amatörmedie till professionell nivå. Då måste vi utbilda både producenterna och annonsmarknaden” sade Johan Billgren från Acast.

Cilla Benkö frågade sig om alla poddplattformar även i framtiden kommer att vara helt avgiftsfria för användarna eller om det kommer några slags betalningslösningar.

”Videomarknaden är väldigt stängd – man måste betala för Netflix. Ljud är en öppen marknad. Men frågan är om vi kan hålla fast vid det eller om det blir som med video att man måste betala. Apple är en enorm spelare och störst på poddar i Sverige. Om de låser in poddarna, vad kommer då Spotify och Acast att göra?” sade Cilla Benkö.

Hon fick svar direkt från Jenny Hermanson på Spotify, som sade att det inte finns några planer på att ta betalt för poddlyssningen.

”Vi ser musik och podd som separata affärer. På musiksidan betalar man mest för funktionaliteten, medan poddar ska vara tillgängliga för alla” sade Jenny Hermanson.

Samtalet kom även in på DAB+. NENT började sända DAB+ på ett eget nät i somras och bygger under hösten ut till Göteborg och Malmö.

”DAB+ är framtiden för linjär radio och därför viktigt. Sverige håller på att hamna på efterkälken. Radion i Europa digitaliseras och ett nytt EU-direktiv gör att bilar från 2021 ska ha DAB+ som standard. Det gör att vi får en gratis plattform i alla bilar där bara radion kommer att finnas med” sade NENT-s radiochef Christer Modig, som trodde att NENT nästa år kommer ha fler lyssnare via DAB+ än webben.

Bauer Media har tillstånd att börja sända efter nyår men ”följer utvecklingen”.

”Vi har inte bestämt oss än. Vi tror det blir svårt att få DAB+ ”att flyga” om vi inte får veta att Sverige ska gå över till DAB+. Men nu händer det saker i bilar och i Europa, så det är inte helt omöjligt att vi startar” säger Staffan Rosell, VD för Bauer Media i Sverige.

Cilla Benkö sade att det krävs ett politiskt beslut för att SR ska fortsätta med DAB+.

”Vi var för tidigt ute med DAB i Sverige och det gör att det finns en politisk ambivalens i frågan. Den förra regeringen sade att vi skulle införa digitalradio och ta fram en ”roadmap”. Sedan blev det regeringsskifte och den nya regeringen ville inte trycka på knappen utan att först analysera utvecklingen i Norge (efter FM-släckningen där). Vi har inga resurser eller möjligheter att sända i DAB+. Vi har inte pengar till ett DAB-nät eftersom vi måste nå 99,8 procent av befolkningen enligt sändningstillståndet” säger Cilla Benkö.

Sveriges Radio har under året stängt alla sina digitala musikkanaler på DAB och webben. Cilla Benkö tror inte att renodlad musikradio har någon framtid med tanke på utbudet av streamingtjänster.

”Våra kanaler ska bygga på samhällsinformation, upplysning och nyheter. Radion kommer i framtiden vara ”här och nu”, med event och musik men också mycket journalistik och nyheter. Programmen kan man lyssna på när man vill, men det är inte säkert att linjär musikradio kommer att fungera” sade Cilla Benkö.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share