Radio Disney startar idag med ”feelgood”-musik för vuxna

Linda Palmgren. Foto: Bauer Media. Hans Van Rijn. Foto: Disney.

Sedan Linda Palmgren blev chef för Bauer Media i Sverige för snart ett och ett halvt år sedan har hon fört samtal med Disney-koncernen om ett gemensamt projekt. Resultatet kommer att höras idag, då Radio Disney har premiär.

Programformatet beskrivs som ”feelgood hits” med musik från flera genrer. Som utländska motsvarigheter nämns brittiska Heart och KTU i New York. Målgrupp blir kvinnor och män mellan 25 och 44 år.

”Den unika profilen blir skräddarsydd musik för en vuxen publik som ska ge extra energi. Det blir ”feelgood” rakt igenom” säger Linda Palmgren.

Musikvalet bygger bland annat på research som görs av det franska start up-bolaget Musicdatak, som analyserar vilken musik som är populär på Tik Tok, Spotify, Apple Music, Google Music, Youtube och Shazaam. 

Radio Disney hörs på 104,7 MHz i Stockholm, som fram tills nu har använts av Lugna Klassiker. Men Linda Palmgren poängterar att Radio Disney är en nationell radiokanal och en del av arbetet med att digitalisera radion.

”Det här är ingen produkt för Stockholm, utan ett nationellt format. Med Radio Disney driver vi det digitala lyssnandet via DAB+, smarta högtalare och Radioplay.se” säger Linda Palmgren.

”Vi har ambitiösa mål med det nya formatet men vi är ödmjuka och förstår att det tar tid att etablera ett nytt varumärke. Det finns en långsiktighet i satsningen” säger Linda Palmgren.

Hans van Rijn är nordisk Disney-chef med en bakgrund i SBS, vars radioverksamhet numera är en del av Bauer Media.

”Radio Disney är inte något nytt. Vi har radiostationer i Latinamerika och i USA driver vi Disney Hits på Sirius XM. Vi äger dessutom ABC News och ESPN Radio i USA. Vi kan radio, men har inte haft så mycket radioverksamhet i Europa” säger Hans van Rijn.

”Sverige är en intressant marknad att starta på med en bra teknisk infrastruktur och härifrån kommer bland annat Spotify, Storytel med flera. Vi har genomfört den här digitaliseringen med våra andra verksamheter och nu gäller det att digitalisera ljudinnehållet” säger Hans van Rijn.

Produktchef för Radio Disney blir Maria Granquist, som sedan tidigare har samma uppdrag för Vinyl FM, Svensk Pop och Lugna Klassiker.

Lugna Klassiker kommer att drivas vidare som en digital radiokanal via DAB+ och Radioplay.se.

Mer:
Lyssna på Radio Disney

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share