Radio Active förnyar musikformatet och köper nya jinglar

Activemorron – ny morgonshow på Ystad-baserade Radio Active.

Ystad-baserade Radio Active möter ökad konkurrens med ett justerat musikformat och nya jinglar från Reelworld. Dessutom har stationen för första gången en morgonshow.

Radio Active har sedan 1995 sänt kommersiell närradio i sydöstra Skåne. Fram till 2011, då Mix Megapol kom in på marknaden, hade Radio Active i stort sett ett monopol på radioreklam i området. 1 augusti i år tillkom Rix FM och NRJ som ytterligare alternativ för radiolyssnarna. Radio Active hörs idag via fyra FM-frekvenser i sydöstra Skåne och har en daglig räckvidd på 11,9 procent och en veckoräckvidd på 38 procent.

Den nya konkurrensen gör att Radio Active har justerat musikformatet, som blivit mer hitorienterat och anpassat till stationens kärnmålgrupp 35-55 år, med en blandning av aktuella hits och oldies från 80-talet och framåt.

”Det är ett nytt musikformat som vi har tagit fram för att kunna stå emot den nya konkurrensen. Och vi behövde nya jinglar som matchade formatet och pratet på stationen” säger Gustav Wennerholm, som är programchef på Radio Active.

Jingelpaketet från Reelworld producerades ursprungligen åt Kronehit, som är Österrikes största kommersiella radiostation, men har nu gjorts om för att passa Radio Active.

Morgonshowen Activemorron presenteras av Gustav Wennerholm tillsammans med Julia Ekelund på vardagsmorgnar 06.00-10.00. Det är första gången som Radio Active satsar på en riktig morgonshow, säger Gustav Wennerholm, och i programmet deltar varje morgon bisittare som lokala gäster, en personlig tränare eller en kock.

Under morgonen och hela dagen sänder Radio Active nationella nyheter från Aftonbladet på heltimmen, följt av lokala nyheter som sammanställs av Radio Active. Dessutom sänds sport- och nöjesnyheter varannan timme.

Share