Produktionsbolag bildar förening

Åtta av Sveriges största produktionsbolag för radio har bildat föreningen Radioproduktionsbolagen.

Syftet med föreningen är att bredda och utveckla marknaden för medlemmarna. Bland annat ska RPB arbeta med följande fyra frågor:

1. Att radiomediet fortsätter att vara starkt långsiktigt.
2. En livskraftig public service och en bred och lönsam kommersiell radiobransch.
3. Ett fokus på mångfald, bästa idéer och fler aktörer som gör innehåll till public service.
4. Att en större andel av Sveriges Radios budget läggs på utlägg av hela programserier och löpande program.

Medlemmar i RPB är A-One Produktion, Filt, Massa Media, Produktionsbolaget Munck, Produktionsbolaget Prata, Rundfunk Media, Svenska Medietjänster och Tredje Statsmakten Media.

Ordförande och talesperson för RPB är Roger Dackegård, kreatör och delägare på Filt. Vice ordförande är Tobias Svanelid, delägare i Prata, och kassör Erik Klarén från Munck.

RPB ska bland annat bedriva lobbyverksamhet och kommunicera mot både Sveriges Radio, den kommersiella radion och politiker.

”Det blir en enklare och tydligare kommunikation mot Sveriges Radio. Vi kan enas ganska enkelt om vissa saker, som att branschen borde bli större och hur man kan stimulera det från Sveriges Radios håll” säger Roger Dackegård.

Nästa steg i föreningens verksamhet blir ett möte med Sveriges Radio.

”Vi kommer att presentera föreningen lite mer detaljerat och starta en diskussion om hur branschen kan bli bättre och större. Föreningen är också ett sätt för oss att diskutera vissa saker, det är inte bara en lobbyförening utan en branschförening som kan vara nyttig för alla medlemmar” säger Roger Dackegård.

Sveriges Radio lägger idag ut produktioner för närmare 75 miljoner om året till produktionsbolagen, vilket är på ungefär samma nivå som 2007.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share