PPM: Star FM ikapp NRJ

På bara drygt två månader har NENT-s nya nationella kanal Star FM fått lika många lyssnare som NRJ. Det visar de senaste veckosiffrorna från Kantar Sifos PPM-mätning.

Förra veckan hade Star FM en daglig räckvidd på 7,4 procent av befolkningen, vilket motsvarar 600 000 lyssnare och är en tiondels procentenhet mer än NRJ. Star FM stod förra veckan för 12 procent av lyssnandet på kommersiell radio, vilket är 3,6 procentenheter mer än NRJ.

Star FM marknadsförs under oktober med en stor kampanj på utomhustavlor, lokal dagspress, TV och digitalt. Kampanjen är den andra från NENT sedan reklamradions frekvensomläggning 1 augusti, då Rix FM fick tillgång till ett nationellt nätverk samtidigt som Star FM etablerades som en rikstäckande kanal med frekvenser i 18 av landets 21 reklamradioregioner.

Den första kampanjen handlade framförallt om Rix FM-s nya frekvenser. I den andra är det mer fokus på Star FM. Båda kampanjerna har gjorts inhouse. Huvudansvarig för den senaste har varit Filip Born, som är marknadschef för Star FM och I Like Radio och tidigare i år rekryterades från OKQ8. Arbetet med att ta fram flyttkampanjen i augusti leddes av Sebastian Voght, som är marknadschef för Rix FM och Power Hit Radio, samt Anders Mannio, som är marknadschef för Bandit.

”Vi är positivt överraskade över hur fantastiskt snabbt det har gått för Star FM. Vår målsättning under 2019 är att Rix FM ska bli den största kommersiella radiostationen, att Rix Morronzoo vinner morgonen och att Star FM ska slå NRJ. Redan nu är Rix Morronzoo störst på morgonen och Star FM ifatt NRJ. Vi är väldigt nöjda med lanseringskampanjen och jag vill ge en eloge till våra marknads- och programavdelningar som har fått ut budskapet och sett till att vi fick med oss våra lyssnare till nya frekvenser” säger Christer Modig, radiochef på NENT.

Kampanjen för Star FM har temat ”Världens bästa blandband” och fokuserar på att stationen spelar musik från 70-, 80- och 90-talen och på morgonshowen med Jesse Wallin, Martin Loogna och Alexandra Maric.

”Star FM riktar sig till lyssnare som är 40 plus, därför har vi valt ”Världens bästa blandband” – väl medvetna om att yngre målgrupper inte vet vad ett kassettband är” fortsätter radiochef Christer Modig.

Star FM utökar 30 oktober med nya frekvenser i bland annat Karlshamn (94,3 MHz), Falun (90,4), Ludvika (89,8), Strängnäs (102,1), Falkenberg (106,1), Bollnäs (89,0), Nässjö (105,6), Vetlanda (104,1), Oskarshamn (106,3), Luleå (90,1), Piteå (91,9), Katrineholm (95,4), Härnösand (107,8), Enköping (89,8) och Karlskoga (93,7).

Station 2018-V42 2018-V41 2018-V40 2018-V39
Radio Total 72,0 70,9 70,8 70,1
Sveriges Radio 53,9 53,1 53,3 53,2
Kommersiell radio 38,1 38,4 37,5 36,6
Bauer Media 24,7 25,3 25,1 24,5
Nordic Entertainment 22,0 21,1 20,3 20,6
SR P1 15,6 15,8 15,5 15,9
SR P2 2,3 2,0 2,2 1,9
SR P3 8,9 9,7 9,4 9,1
SR P4 40,1 39,5 39,7 39,2
Mix Megapol 14,7 14,0 14,3 13,8
Rix FM 13,7 13,0 13,5 13,1
NRJ 7,3 8,4 8,0 8,5
Star FM 7,4 7,5 6,3 6,6
Rockklassiker 3,4 3,5 3,4 3,2

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share