PPM: Rix FM ikapp Mix Megapol

För första gången sedan 2011 är Rix FM en lika populär radiostation som Mix Megapol. Det visar de senaste resultaten från Kantar Sifos PPM-undersökning.

1 augusti genomfördes en stor frekvensomläggning, som skapade tre nästan lika stora sändarnät för Mix Megapol (Bauer Media), NRJ och Rix FM (Nordic Entertainment). Det har hjälpt Rix FM, som de senaste åren har haft ett mindre sändningsnät än Mix Megapol men som nu kan konkurrera på lika villkor. Rix FM hade förra veckan en daglig räckvidd på 13,6 procent, vilket är exakt lika mycket som Mix Megapol. För ett år sedan var gapet mellan de båda huvudkonkurrenterna på den kommersiella radiomarknaden 5,2 procentenheter till Mix Megapols fördel.

När det gäller andel av lyssnartiden leder dock Mix Megapol (8,0 procent) fortfarande över Rix FM (6,9 procent).

Nordic Entertainment-ägda Star FM, som 1 augusti blev nästan rikstäckande, har fått en bra start som nationell station. Förra veckan nådde kanalen 6,2 procent, vilket innebär en ökning med 0,7 procentenhet sedan föregående vecka. NRJ hade förra veckan en daglig räckvidd på 8,1 procent.

De utökade sändningsmöjligheterna för den kommersiella radion har dessutom gjort att lyssningen på kommersiella stationer har ökat med 1,9 procentenhet till 37,3 procent jämfört med för ett år sedan.

Station 2018-V35 2018-V34 2018-V33 2018-V32
Radio Total 72,0 71,5 70,9 71,3
Sveriges Radio 54,9 54,6 54,1 54,4
Kommersiell radio 37,3 37,5 36,7 36,9
Bauer Media 24,5 25,4 24,6 25,1
Nordic Entertainment 20,8 20,7 19,9 19,8
SR P1 15,7 15,4 14,9 16,2
SR P2 2,0 2,3 2,1 1,9
SR P3 9,4 10,1 10,2 9,9
SR P4 40,7 41,0 40,1 40,1
Mix Megapol 13,6 14,6 14,2 14,7
Rix FM 13,6 13,9 13,2 13,1
NRJ 8,1 8,5 7,6 8,3
Star FM 6,2 5,5 5,5 5,4
Rockklassiker 3,1 3,6 3,3 3,2

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM

Share