Den nya elektroniska lyssnarmätningen innebär att radiostationerna får högre dagliga räckvidder. Det bekräftar de första PPM-siffrorna, som har släppts i ett pressmeddelande från Sveriges Radio.
P4 når hela 44 procent av svenskarna en genomsnittlig dag, enligt PPM-mätningen från förra veckan. Det är betydligt mer än i den tidigare mätmetoden, som gav P4 30 procent i daglig räckvidd.
P3 når 16 procent och 25 procent i målgruppen 20-34 år i PPM-mätningen. P1-s resultat är 14 procent och P2-s 3 procent. Totalt når Sveriges Radio kanaler drygt 60 procent av befolkningen.
”Det är superkul att kunna konstatera att Sveriges Radio har en så stark ställning hos publiken. Vi står för en journalistik som i mångt och mycket är unik idag, med en stark utrikesorganisation, stor lokal närvaro, ett brett kulturutbud och den guidande rollen inom musiken. Uppenbarligen är det något som publiken gillar” säger Sveriges Radios VD Cilla Benkö.
De första fullständiga PPM-siffrorna släpps på måndag av TNS Sifo. Då kommer även marknadsandelar och lyssnartid att presenteras.