Schibsted-ägda Podme, som framförallt gör premiumpoddar för prenumeranter, ger sig nu också in på den reklamfinansierade delen av poddbranschen i Sverige och Finland.
I ett exklusivt samarbete med Podspace släpper Podme poddavsnitt från sitt arkiv för andra än prenumeranter, som ett komplement till abonemangsaffären. Reklamen säljs via annonsnätverket Podspace Ads och dessutom öppnar Podme för native-kampanjer och sponsorskap av enskilda titlar.
”Podme har en stor katalog av premiumpodcasts och samarbetar med flera av de främsta kreatörerna i branschen. Genom vårt exklusiva partnerskap så stärker Podspace åter sin position som ett av de ledande annonsnätverken och vi får nu ännu bättre förutsättningar att hjälpa både byråer och direktkunder att effektivisera sina köp av poddkampanjer. Vi är oerhört stolta över förtroendet” säger Lukas Boo, som är försäljningsdirektör på Podspace.
”Vi är mycket entusiastiska över att lansera detta initiativ som kommer att göra våra podcats tillgängliga för en ännu större publik. Vår prioritet är att leverera förstklassigt innehåll och nu kan vi berjuda det på ett mer flexibelt sätt. Genom annonser och sponsorsamarbeten skapar vi nu även nya intäktsmöjligheter till både bolaget och till våra kreatörer” säger Nicolas Leon, som är Sverige-chef på Podme.